FANDOM

Vaddiszno

A vaddisznó (Sus scrofa) egy gerinchúrosok törzsébe, emlősök osztályába, párosujjú patások rendjébe és disznófélék családjába tartozó állatfaj.

A vaddisznó hímjét "kan", nőstényét "koca", utódját "malac" néven jelöljük.

Belőle háziasították meg a házisertést (Sus scrofa domestica)

Méretei, kinézete Szerkesztés

A legnagyobb kanok marmagassága 1 m felett van, 1,5 m-nél hosszabbak és 250 kg-nál nehezebbek lehetnek.

A kanok szemfoga az ún. agyar, ami 25-28 cm-nél is hosszabb lehet. Durva, sörtés szőrtakarója feketés színű. Az orra jellegzetesen megnyúlt, túrásra kiválóan alkalmas ormánykorongban végződik.

Elterjedése, élőhelye Szerkesztés

Őshazája Eurázsia legnagyobb részén és Észak-Afrikában van. Betelepítették Amerikában és Ausztráliába.

Alkalmazkodó állat, az erdőkben és a nádasokban, sőt éjszaka az emberlakta helyeken is bemerészkedik.

Viselkedése, táplálkozása Szerkesztés

Társaságban élő állat, a csoportját "konda" néven nevezzük. Intelligens állat. Általában félénk állat, de a beteg állatok és a malacait védő kocák kifejezetten veszélyesek lehetnek.

Vegyesevő; makkot, apró állatokat - állítólag a sünt sem veti meg - és néha dögöt fogyaszt. A vetést sem veti meg, kártevő.

Szaporodás biológiája Szerkesztés

A kocák a télutóján 3-8 malacot hoznak világra, melyek háta csíkos, és ősz elejéig külön utakon kóborol a család.

Státusza Szerkesztés

Magyarországon nem védett. Egész évben vadászható.