FANDOM

Kiraly tigris

Királytigris (Panthera tigris tigris)

A tigris (Panthera tigris tigris) egy gerinchúrosok törzsébe, emlősök osztályába, ragadozók rendjébe és macskafélék családjába tartozó állatfaj.

Méretei, kinézete Szerkesztés

legnagyobb alfaja a szibériai tigris (Panthera tigris altaica), melynek testhossza 2,4-3,3 m, tömege 150-300 kg, a legkisebb alfaja viszont a 2,15-2,55 m hosszú és 75-140 kg tömegű szumátrai tigris (Panthera tigris sumatrae).

Szőrtakarójának színe narancssárga fekete csíkokkal és szeme sárga, de előfordulnak fehér tigrisek, melyeknek barnák a csíkjaik és a szemük kék, ez a színváltozat hazánkban csak a Nyíregyházi vadasparkban látható.

Elterjedése, élőhelye Szerkesztés

Egykor előfordult Ázsia nagy területén élt, már csak elszórtan él Indiában, Szumátrán, Malajziában, Indokínában és az Amur folyó vidékén.

A fás és szavannás területeken fordul elő.

Alfajok Szerkesztés

A tigrisnek kilenc alfaját írták le, melyek közül három kihalt.

Viselkedése, táplálkozása Szerkesztés

Összeférhetetlen vérmérsékletű állat, csak a párzási időszakban találkozik egymással több kifejlett állat.

Zsákmányát (pl. bivaly, szarvas, majom, vaddisznó) lesben figyeli, majd üldözőbe veszi és elharapja nyaki ereit, így öli meg a zsákmányt. Ha nincs sok táplálék, akkor apróállatokat (pl. hangyákat és a békákat) sem veti meg. Normális esetben félénk és óvatos, az éhes, beteg vagy öreg állatok emberre is támadhatnak, a Sunderbans tigrisei esznek legtöbbször embert.

Szaporodás biológiája Szerkesztés

2-4 kölyköt hoz világra a nőstényállat. Az anyatigris nagy szeretettel gondoskodik kölykeiről. A hímtigrisek is zsákmányolhatnak kölyköket.

Státusza Szerkesztés

Az orvvadászat és az élőhelyének csökkenése fenyegeti. A vörös listán a veszélyeztetett fajok közé tartozik a tigris.