FANDOM

Tokes rece

Egy gácsér.

A tőkés réce más néven vadkacsa (Anas platyrhynchos) egy gerinchúrosok törzsébe, madarak osztályába, lúdalakúak rendjébe, récefélék családjába tartozó állatfaj.

A tőkés réce hímjét "gácsér" és nőstényét "tojó" névvel jelölünk.

Belőle háziasították meg a házikacsát (Anas platyrhynchos domestica).

Méretei, kinézete Szerkesztés

A gácsér 15%-kal nagyobb a tojónál. Szárnyhossza 24-28 cm, tömege 70-130 dkg.

A képen gácsér látható, a tojó tollruhája egyszerűbb, mint a gácséré. Csőre lapos és fogazott. Úszóhártyás lábai utalnak vízimadár mivoltára.

Elterjedése, élőhelye Szerkesztés

Őshazája úgyszólván az egész északi félgömb, kóborló egyedei eljutnak a fekete kontinensre, Közép- és Dél-Amerikára valamint a Karib-szigetekre. Az embernek köszönhető, hogy előfordul az USA keleti részén, Bermudában és Óceániában.

Vizenyős területeken él, még a városi parkokban is jól érzi magát, a Budapesti Szépművészeti Múzeum tetején is költött már egy pár.

Viselkedése, táplálkozása Szerkesztés

A madarak nagy többségéhez hasonlóan nappal aktivabb.

Elsősorban növényi táplálékot fogyaszt, de még nem veti meg a rovarokat, csigákat, halikrát, kétéltűlárvákat sem.

Szaporodás biológiája Szerkesztés

A tojó egy növényi részekből és pehelytollakból bélelt fészekbe rakja 9-13 zöldes színű tojását, amiből 22-28 nap alatt kikelnek a fészekhagyó fiókák.

Védettsége Szerkesztés

A tőkés réce Magyarországon nem védett. Augusztus 1-től december 31-ig lehet vadászni rá.