FANDOM

Oroszlan

Egy hím oroszlán a vadonban.

Az oroszlán (Panthera leo) egy gerinchúrosok törzsébe, emlősök osztályába, ragadozók rendjébe és macskafélék családjába tartozó állatfaj.

Méretei, kinézete Szerkesztés

A hímoroszlán a nőstényoroszlánnál nagyobb, a hímoroszlán testhossza 180, farokhossza 80 és tömege 180-200 kg.

A macskafélék közül az oroszlánnál a legerősebb a nemi kétalakúság (sexual dimorphis), hímoroszlánnak van sörénye, míg a nőstényoroszlánnak hiányzik a sörény. Az állatfarka végén bojtot találhatunk. Szőrzete általában homokszínű. A fehér oroszlán(Pantera leo krugeri) fehér szőrtakaróval rendelkezik.

Elterjedése, élőhelye Szerkesztés

Egykor előfordult Afrika nagy területén, Előázsiában, India nagy részén és a Balkánon, mára szórványokban fordul elő a fekete kontinensen és Északnyugat-Indiában él egy 300 egyedből álló populáció.

Elsősorban a fás régiókban fordul elő, de megtalálható a félsivatagos és bozótos területeken is.

Alfajok Szerkesztés

Viselkedése, táplálkozása Szerkesztés

Az egyetlen társaságban élő macskaféle. Elsősorban a nőstények vadásznak, a hímek viszont "őrszolgálatot" teljesítenek a falka életében. Alapvetően félénk állat, ám az éhes, beteg vagy az öreg állatok emberre is támadhatnak.

Elsősorban zebrát és antilopot zsákmányol, de helyenként más állatot fogyasztanak az oroszlánok.

Szaporodás biológiája Szerkesztés

Egyszerre egy nőstényállat 3-4 kölyköt hoz világra, melyek átlag 8 hónapig szopnak. A kölyköket kifejlett hímfajtársaik és más ragadozók is elfogyaszthatják.

Státusza Szerkesztés

Az orvvadászat is fenyegeti létét, ezért védelem alá helyezték, az élőhely elvesztése és a globális felmelegedés - mivel a zsákmány állatai elvándorolnak nedvesebb régióba, így a szárazságkor természetes zsákmány kínálatuk szűkül - miatt konfliktusba kerül az emberrel. A vörös lista a sebezhető kategóriába sorolja az oroszlánt.