FANDOM

Madarak

A benne szereplő állatok sorrendben: sisakos kazuár (Casuarius casuarius), páva (Pavo cristatus), császárpingvin (Aptenodytes forsteri), kivi (Apterygidae), hoacin (Opisthocomus hoazin), strucc (Struthio camelus), andoki kondor (Vultur gryphus), szélescsőrű kolibri (Cynanthus latirostris), bütykös hattyú (Cygnus olor), uhu (Bubo bubo), rózsás flamingó (Phoenicopterus ruber), nyugati sirály (Larus occidentalis), sárgatarkojú amazon (Amazona auropalliata), fehérnyakú varjú (Corvus albus), kaliforniai földikakukk (Geococcyx californianus), kontyos feketeharkály (Dryocopus pileatus), borzas gödény (Pelecanus crispus), legyezős koronásgalamb (Goura victoria)

A madarak (Aves) egy gerinchúrosok törzsébe tartozó osztály.

A legkisebb fajuk a 6 cm hosszú és 1,6-2 g tömegű kubai méhkolibri (Mellisuga helenae), legnagyobb fajuk a 2 m hosszú, 2,5 magas és 100-150 kg tömegű strucc (Struthio camelus).

Bolygónkon 10 000 madárfaj él, ezekből 403 faj előfordulását hazánkban már megerősítették.

Jellemzőik Szerkesztés

Két láb, két szárny; az emlősöknénél magasabb testhőmérséklet; az állkapcsok csőrré alakultak, amik táplálkozástól függően változó - a ragadozó madarak csőre horgas, míg a magevő fajoknál kúpalakú, a réceféléknek pedig lapos csőrük van -; üreges csontozat; légzsákos tüdő; tollak, melyek állítólag módosult pikkelyek.

Fejlődés történetük Szerkesztés

Tollas barátaink a dinoszauruszok (Dinosauria) utódjai, a madarak ősei a Theropoda dinoszauruszok voltak. Az első madárfaj az Archaeopteryx volt, mely a jura időszakban, 150 millió évvel ezelőtt élt, leleteit mészkőbe találták meg, tollai voltak, akárcsak a mai madaraknak, abban volt különb a mai madaraktól, hogy fogai és hosszú, csontos farka volt, valamint szárnyain karmok voltak.

Rendszerezésük Szerkesztés

Futómadár-szabásúak Szerkesztés

A futómadár-szabásúak (Paleognathae) szájpadjának ősi jellegű, erős és nehéz csontozata van. Szegycsontjuk általában nem tarajos, röpképtelenek vagy csak ritkán repülnek. Két ismert rendjük:

Újmadárszabásúak Szerkesztés

A újmadárszabásúak (Neognathae) csoportjában a szájpad nehéz, csontos váza visszafejlődött, szegycsontjukon nagy csonttaréj biztosítja a mellizmok tapadását. Többségük igen jól repül. Huszonnégy rendjük ismert: