FANDOM

Komodoi sarkany

A komodói varánusz más néven páncélos varánusz avagy komodói sárkánygyík (Varanus komodoensis) egy gerinchúrosok törzsébe, hüllők osztályába, pikkelyes hüllők rendjébe és varánuszfélék családjába tartozó állat.

A zoológia csak 1912-ben fedezte fel, a bennszülöttek "földi krokodil" névvel illetik.

Méretei, kinézete Szerkesztés

A legnagyobb gyíkfajta, hossza 3 m, tömege 100 kg.

A kígyóhoz hasonlóan villás ágú nyelvével szimatol tápláléka után. Öt ujja éles karmokba végződik. Fogai élesek és hegyesek.

Elterjedése, előfordulása Szerkesztés

Indonézia néhány kis szigetén - Komodó, Rintja, Padar, Flores - található meg.

A száraz lombhullató erdők és szavannák lakója.

Viselkedése, táplálkozása Szerkesztés

Általában magányos, de párzási időszakban és táplálkozáskor több "sárkány" gyűlik össze.

Főtápláléka kétségtelenül elhullott állatokból áll, de szokott vadászni - többnyire apró állatokra, ritkán nagyvadakat is zsákmányul ejt. Tágulékony gyomrába még egy vaddisznót is képes lenyelni! Az embert csak kivételesen támadja meg.

Szaporodás biológiája Szerkesztés

A nőstényállat 20 tojását gyakran elhagyott ásótyúkfészekbe rakja, belőle az apróságok hét hónap alatt kelnek ki. A "kis sárkányok" önállóak, mint általában a hüllőkölykök. 2007-ben derült ki, hogy a komodói sárkányok esetében is előfordul a szűznemzés.

Védettsége Szerkesztés

Élőhelyének elvesztése és az ember való konfliktus sodorta veszélybe ezt az érdekes állatot. Élőhelyének jelentős része a Komodo-szigetek Nemzeti Park területe. Az indonéz állam védelme alatt áll.