FANDOM

Kardfogu tigris

Smilodon

A kardfogú macskaformák (köznyelvben kardfogú tigrisek) (Machairodontinae) egy gerinchúrosok törzsébe, emlősök osztályába, ragadozók rendjébe és macskafélék családjába tartozó kihalt alcsalád.

Ezek az ősállatok a Jégkorszak című animációs filmből lettek ismertek.

Rendszerezésük Szerkesztés

Rokonságuk Szerkesztés

A kardfogú macskák közvetlen leszármazottak nélkül haltak ki. A mai macskafélék más alcsaládokba tartoznak, vagyis a kardfogú macskákkal egymás „unokatestvérei”. Így a mai tigrisek is csak egy közös ősön keresztül kapcsolódnak hozzájuk. A mai macskafélék és a kardfogú macskák abban is különböznek, hogy a törzsfejlődés során az előbbiek szemfogai egyre kisebbek lettek.

A kardfogú macskákhoz hasonló állatok a földtörténet korábbi időszakaiban is léteztek. Ezek azonban nem tartoztak a macskafélék családjához, tehát csupán a konvergens evolúció (összetartó fejlődés) érdekes eseteiről van szó. Ilyenek a ragadozók rendjén belül külön családot alkotó ál-kardfogú macskák (Nimravidae) az eocén korszaktól, valamint az emlősök családfáján még távolabb álló Thylacosmilus, amely az erszényesek közé tartozott és Dél-Amerikában a miocén és pliocén során élt.

Nemzetségek és nemek Szerkesztés

Az alcsaládba az alábbi nemzetségeket és nemeket sorolják: