FANDOM

Főemlősök

A képen látható állatok mind főemlősök.

A főemlősök (Primates) egy gerinchúrosok törzsébe és emlősök osztályába tartozó rend.

Jellemzőik Szerkesztés

Alkatuk és méretük rendkívül változatos. Utóbbi két szélsősége a mindössze 60 g-os egérmaki, illetve a 160 kg-ot is elérő gorilla (Csányi, 1999).

Az emlősök főbb jellegzetességein (állandó testhőmérséklet, a petesejt az anya szervezetén belül termékenyül meg és fejlődik, az utódokat születésük után a nőstény anyatejjel táplálja, felnőttkori képességeik jelentős részét tanulás útján szerzik meg) túl számos sajátos jegyük is van bár, ám ezek korántsem csak náluk alakultak ki. Valójában a főemlősöknek egyetlen, csak rájuk jellemző tulajdonsága sincs. Előfordulhat, hogy egyik-másik főemlősfajra valamely jelleg nem kifejezetten jellemző, de a fejlettebbekre általában igaz, hogy őket, mint kevéssé specializált fajokat markánsan jellemzi az alábbi jegyek együttese:

  • Végtagjaikon öt, nagymértékben mozgatható, sugarasan elrendezett ujj nő.
    Az öt, többé-kevésbé jól mozgatható ujj az ősi emlősök jellegzetessége: ma már általában csak a ragadozóknál és néhány erszényesnél (például koala) fordul elő.
  • Az egyik ujj szembefordítható (opponálható) a többivel.
    Ez az embernél már csak a mellső végtagokra (a kezekre) igaz: a láb ilyen jellege a két lábon járás kialakulásával eltűnt. Az erszényes koalák öt ujja közül kettő fordítható szembe a többi hárommal (fán élő állatok).
  • Az ujjak végén köröm van, az ujjvégeken pedig érzőidegek sokasága.
    Ezáltal lehetővé vált a tárgyak finomabb manipulációja. Néhány fajnak a félmajmok közül karma is van.
  • Szemeik előre néznek.
    Előrenéző szemekkel még a ragadozók rendelkeznek (például a macska). Az előre néző szemek tették lehetővé a térlátás kialakulását. A növényevők szemei általában a fej oldalán helyezkednek el, hogy nagyobb teret lássanak be.
  • A látásnak nőtt, a szaglásnak csökkent a jelentősége.
    Ez a legtöbb emlősnél pont fordítva van: az ő életükben nagyon nagy szerepe van a szagjeleknek. Általában a legrosszabb szaglású emlősnek is jobb a szaglása, mint az embernek.
  • Az arcorruk sokkal rövidebb lett.
    Összefüggésben van a szaglás jelentőségének csökkenésével.
  • Csökkent a fogak száma.
  • A testmérethez viszonyított agyméretük nőtt.

Rendszerezés Szerkesztés